Estetyka: wizja i codzienne walki

Poczułam rozgoryczenie. I rozczarowanie, że Grzegorzowi Piątkowi, szefowi biura estetyki w ratuszu nie chce się dalej walczyć o Warszawę z urzędu. Bo kto jak nie aktywiści mogą zmienić to miasto i system jego funkcjonowania?

– Nie jestem politykiem, nie zależy mi na utrzymaniu się na stanowisku, na walczeniu o pozycję. Nie planowałem kariery urzędniczej. Przychodziłem do magistratu zrobić coś dla miasta, ale nie umiem działać w taki sposób – mówi w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” Piątek, który właśnie zrezygnował ze stanowiska naczelnika wydziału estetyki w ratuszu. Pracował tam zaledwie trzy miesiące.

– Miałem nadzieję, że skoro zostałem wybrany w konkursie jako specjalista, to i moje zdanie będzie traktowane poważnie – jako opinia ekspercka. Nie mogę sobie pozwolić na staczanie codziennych walk, bo to nie zostawia czasu i energii na działalność, o którą chodzi. (…).

To prywatna decyzja, choć jak podaje gazeta powodowana problemami publicznymi, związanymi z systemem działania urzędu (poszło m.in. o reklamy na PKiN). Nie mi ją oceniać. Przykro mi tylko, że Piątek – uznany krytyk architektury – poddał się tak szybko. Z jednej strony, wiem jak trudne jest wejście w totalnie odmienny od „ngosowego” czy nawet biznesowego świat samorządu, z drugiej mam świadomość, że zmiany, szczególne w materii estetyki miasta wymagają czasu. Pytanie więc czy w ogóle znajdzie się ktoś komu nie zabraknie cierpliwości?

A swoją drogą ciekawe czy zaraz nie okaże się, że inni aktywiści, którzy w ostatnim czasie stali się urzędnikami, nie będą ustępować. Myślę tu np. o Jarosławie Trybusiu z MHW, który zresztą właśnie razem z Piątkiem w 2008 r. dostał Złotego Lwa na Biennale Architektury w Wenecji za  „Hotel Polonia. The Afterlife of Buildings”. Oby nie.

Skomentuj

