Reklama reklamie nierówna

Od kilku lat prowadzę projekt „Bliżej konsumenta”, poświęcony dawnym muralom Warszawy. Na moich oczach usunięto kilka malowanych reklam z PRLu. Kilka dni temu zamalowano kolejną. Czy to dobrze? Nie mam jednoznacznej odpowiedzi. Mam za to pytanie: czy to już nie czas jasno określić jakie dziedzictwo poprzedniej epoki ma wartość, a jakie nie? I czy chcemy usuwać dawne reklamy – co by nie mówić dobrze zaprojektowane – tylko po to, by dawać miejsce kolejnym już niekoniecznie trzymającym się tej zasady?

Ostatnio ze ściany szczytowej kamienicy przy Bema (widocznej od Kasprzaka) usunięto mural PKO. Pisałam o tym na mojej stronie blizejkonsumenta.pl. I właściwie nie chce mi się do tego wracać tym bardziej, że okazało się, że nowa realizacja to reklama firmy, która co jak co ale murale powinna szanować.

pko_malowanie_starewicz2_

fot.: Paweł Starewicz, 2013

Bardziej istotna wydaje mi się dziś sprawa poszanowania reklamowego dziedzictwa PRL w szerszym kontekście. Czy chcemy tworzyć składowiska neonów, jak Muzeum Neonów i wsłuchiwać się w zachwyty zagranicznych turystów: ach, jak w tej Warszawie to musiało być ładnie? Czy może wolimy poświęcać siły i środki na renowację  murali, których wartość ktoś przypadkiem przegapił jak w wypadku jaja z Ronda Wiatraczna?

Nie mówię, że wszystkie stare murale powinny zostać zachowane miastu. Ten z Kasprzaka pewnie też już się do tego nie nadawał. Skupmy się na tych, które pomimo upływu lat wciąż mają się dobrze – Fotonie i Jubilerze z Targowej czy pobliskim Muchozolu. Z ich utratą trudniej będzie się pogodzić…

061 targowa-stadion

fot. Anna Brzezińska-Czerska

Comments
One Response to “Reklama reklamie nierówna”
  1. wygodna pisze:

    Szkoda tych starych reklam. Chciałabym, żeby zostały. Foton kojarzy mi się z wakacyjnymi wyjazdami – patrzyłam na niego zawsze z pociągu, jak pewnie wielu Warszawiaków.

Skomentuj

